Милан Ливада

Милан Ливада

понедељак, 20. јун 2022.

ПРИЈАТАН "СОКОЛОВ" ЛЕТ РАВНИЦОМ

 

442. Недељна хроника  за Радио Фрушка гора, за 24.05.2022. од

Хронике двовековних веза Крајине и Војводине за емисију Завичај - Слободна Крајина

 

ПРИЈАТАН "СОКОЛОВ" ЛЕТ РАВНИЦОМ  

 

            Желимо добро вече поштованим слушаоцима Радија Фрушка гора. Ово је наша 442. Недељна хроника из Хронике двовековних веза Крајине и Војводине за емисију Завичај - Слободна Крајина.

            У недељи од 16. до 22. маја 2022, сопственом провером сам утврдио како изгледа путовање новом, брзом железничком пругом од Новог Сада до Београда и натраг. Дожив-љај сам у наслову Хронике формулисао као Пријатан "Соколов" лет равницом. "Соко" је брзи воз, који од почетка априла саобраћа  између два највећа града у Србији, вози брзи-ном од 200 километара на сат, не стаје на успутним станицама, па раздаљину од око 80 километара прелази за 30 минута. Та значајна новина у српском железничком саобраћају рекламира се на телевизији и другим медијима, па је побудила  велику пажњу у јавности. У почетку је најављено да ће у априлу промотивна цена возне карте у једном правцу бити само три стотине динара, а онда је због великог интересовања та повољност продужена до краја маја. Несумњиво је да се десио вредан привредни напредак, али су званичници прете-рали у његовом величању. Нема места лажној еуфорији, јер смо са великим закашњењем, у поређењу са европским државама, тек сада добили парче модерне брзе пруге.  

            И тако сам, у среду 18. маја, знатижељно кренуо, са колегом Ђорђем нашим Крај-ишником, да видим, после више деценија честог путовања том релацијом, како изгледа вожња новом пругом. Кад смо се у 8 часова и 40 минута степеницама пењали на главни перон рекао сам Ђорђу: - Био је мај 1962, дакле пре равно 60 година, дошла је возом из Зрењанина цела Економска школа, чији сам ученик тада био, на чувени Новосадски пољо-привредни сајам и искрцала се на овој Железничкој станици. Била је то, како се онда гово-рило и штампа писала, прва новоизграђена станица у ондашњој великој Југославији. У сад-ашњој модернизацији остала је потпуно иста само су је, мешавином разних боја мало наш-минкали. На перон, тачно по реду вожње у 8:45 стиже "Соко" из Београда. Ушли смо, Ђорђе и ја, у прва кола у којима су била наша резервисана седишта 141 и 142. Доживели смо прву непријатност, јер на нашим местима седи старији човек и дечак. Показујемо наше карте да су то наша седишта. Одговарају грубо: - Боме ми не мрдамо одавде. Имате слобо-дних седишта па се снађите!? Тачно у 9 часова "Соко" је кренуо, из старта брзо и лако као да је полетео... и наставио да лети. Такав је био осећај. Деловала је нестварно та вожња, која је старом пругом, пре само две-три године, трајала по 2 и по сата. Тачно у 9:30 воз је стао на станици Нови Београд. Са стајањем и вожњом требало му је још 6 минута до крај-ње станице Београд Центар, познатије као Прокоп.

            Вратили смо се "Србија возом", који је и раније саобраћао овим правцем, да би боље осетили разлику. Стао је на 9 станица од Београда до Новог Сада, а вожња је трајала тачно једана сат (од 16:15 до 17:15). Тако је, најзад, и у Србији прорадио мали део  копнен-ог, железничког "Коридора 10", који пресеца Европу правцем север - југ, тамо негде од Стокхолма у Шведској до Атине у Грчкој. Занимљиво је да се овај копнени, у Новом Саду укршта са воденим "Коридором 7", који пресеца Европу правцем запад - исток, од Север-ног мора, каналом Рајна-Мајна-Дунав и Дунавом, до Констанце на Црном мору.

 

            Милан Ливада    



Нема коментара:

Постави коментар