Милан Ливада

Милан Ливада

среда, 15. јануар 2014.

Жежељеви мостови у Војводини

41. Недељна хроника за Радио Фрушка гора, за 14.01.2014.
од Гласа Крајине у Војводини за емисију Завичај

ЖЕЖЕЉЕВИ МОСТОВИ У ВОЈВОДИНИ

Желимо добро вече поштованим слушаоцима Радија Фрушка гора. Ово је наша 41. Недељна хроника од Гласа Крајине у Војводини за емисију Завичај.
Ово је трећи пут узастопно како премијерно емитовање емисије Завичај пада у дане великих празника. Тако је данас, 14. јануара 2014, Мали Божић или Српска Нова година. У нашем хроничарском бележењу крајишко војвођанских битности, у контексту свесрпских (не)прилика, за овај празник смо изабрали подсећање на дело једног нашег великана. То је знаменити српски конструктор мостова академик Бранко Жежељ,
пореклом наш Крајишник из Далмације.
Неколико дана пред Нову 2014. годину Министарство саобраћаја Владе Србије обавестило је јавност да је завршена реконструкција старе траке Моста код Бешке. Важнији део те вести је био да је и та траса пуштена у саобраћај. Тиме је растерећена нова трака тога истога моста на европском Коридору X.
Министарство, наравно, није спомињало да је Мост код Бешке, на почетку седме деценије 20. века пројектовао Бранко Жежељ, тада професор Грађевинског факултета у Београду. Жежељ се онда прославио као аутор бројних проналазака из области преднапрегнутог бетона. Стицајем околности аутор овог текста се, пре недељу дана, у селу Бешка, по којем је мост добио име, срео са Мирољубом Милосављевићем Мирчетом.
Он је био комерцијалиста у београдској „Мостоградњи“, која је изградила тада највећи мост на свету. Мирче нам је са уживањем, у свом живом сећању, дао аутентичне податке: градња је почела 01.07.1971, а мост је пуштен у саобраћај 1976. године. У незаборавном сећању остао му је долазак Жежеља, пре више од 40 година, за 1. мај 1973. Иако је тај дан у ондашњој држави био велики раднички празник, на сремској брдовитој обали кренуло је клизиште и пројектант моста је директно надгледао санацију. Мирче каже да је Жежељ киптио од беса на институт који је силно погрешио код испитивања стабилности земљишта. На другој страни велики конструктор је био изузетан човек, непосредан и природан у односу са радницима. У једном тренутку је извадио новчаник и рекао: - Мирче, ево паре, купи гајбу пива и почасти људе!
Поред овога постоје још два моста у Војводини која је пројектовао наш земљак Бранко Жежељ. Први је био онај на Тиси код Титела, који стамено и поуздано служи више од пола века. Онај колосални у Новом Саду, кога смо једноставно сви звали „Жежељ“, срушили су НАТО агресори. На истом месту Дунав премошћује привремени, а у градњи је нови – кога ће Новосађани сигурно звати „Жежељ“. Мостови су трајни симболи сећања на великог неимара какав је био Бранко Жежељ. Они су његова дела трајне вредности, са којима ће, у нашим сећањима, трајно живети успомена на Жежеља, кога је српски крајишки народ, као великог ствараоца, подарио српском националном корпусу. Ето зашто мислимо да је и у овом дану вредело да се подсетимо на дела великана, који је био наше горе лист.

Милан Ливада

Нема коментара:

Постави коментар